KORJAUS VINKKEJÄ

Kirjoita tekstisi tähän...

Muutos 6 voltista 12:een                                                            Kaikille on varmaan selvää että kaikki polttimot pitää vaihtaa. Samoin kannattaa vaihtaa vilkkurele ja puolat. Myös laturi pitää vaihtaa. 12 volttinen tasavirtalaturi sekä rele on ollut Trabantissa käytössä pari vuotta. Yleensä vaihdetaan samalla vaihtovirtalaturiin. Helpointa on käyttää Trabantin omaa laturia ja kiinnitysrautaa. Myös esim. Lukas tarvikelaturia on helppo sovittaa paikalle. Laturin vaihdossa kannattaa huomioida kiilahihnan leveys. Vanhoissa Trabanteissa se on 13mm leveä ja uudemmissa 10mm. Trabantin omaan vaihtovirtalaturiin on olemassa vain 10mm:n siivapyörää. Jos haluaa säilyttää sen leveän hihnan pitää keksiä jostain leveämpi siivapyörä. Tasavirtalaturiin on helppo vaihtaa vanhan laturin leveämpi siivapyörä.Johtoihin tulee tehdä muutama muutos jos vaihtaa vaihtovirtalaturiin. Pyyhkijän moottorin voi säilyttää mutta sen käyttöjännite pitää tiputtaa noin 7:ään volttiin. Helpointa olisi tehdä se tehovastuksella mutta se ei toimi kovinkaan hyvin. Nykyään löytyy hyviä jännitteen alennuspiirejä esim Partcosta. Startin voi säilyttää sellaisena. Käämitys tuntuu kestävän , solenoidi joutuu kovemmalle ja vanhanmallisia ei ole myynnissä.                                                                                                                                                                                                                 Tiedän useamman harrastajan joka on ihmetellyt kun auto käy pienillä kierroksilla lämpimänä yhdellä. Usein sammuu välillä ykkönen ja toisinaan kakkkonen. Itsekin vaihtelin kaikkia sytkyosia ja lopuksi myös kaasarin. Mikään ei auttanut. Aloin epäillä että alapaine menee kampikammiosta toiseen. En tiedä miten sen voisi mitata , varsinkaan lämpimänä. Juttelin muiden kaksitahti ja kaksisylinteristen harrastajien kanssa. Ongelma oli tuttu ja johtuu huonosta välitiivisteestä. Uudemmissa Trabanteissa välitiivisteen voi vaihtaa vain purkamalla koko akselin. Vanhan mallisissa keskitiiviste on kaksiosainen ja helppo vaihtaa. Purin ongelmamoottorin ja totesin sen olevan hyvässä kunnossa mutta keskitiiviste on löysä. Poistin poraamalla sen alumiinisen tiivisteen ja ajattelin korvata sen vanhanmallisella. Mutta ei onnistunutkaan vaan uudenmallisessa akselin halkaisija on 37mm ja vanhassa 42mm. Onko tietoa että onko jossain muussa sopivaa tiivistettä?                                                                                                                                                         Siitä mustasta boksista hajoaa yleisimmin päätetransistori. Se ei ole ongelma muuta kuin tietenkin tienpäällä. Niitä korvaavia transistoreita ( BUX 48A )myy ainakin Partco Helsingissä. Vaihtaminen ei ole vaikeeaa paitsi että se trasistori on liimattu kiinni piirilevyyn, Myös sille pikkutransistorille löytyy korvaaja, Puolassa pitää huomioida että se on tarkoitettu elektroniselle sytytykselle. Normaali puola on isompi tehoinen, Eli elektroniseen ei saa laittaa missääntapauksessa suurtehopuolaa. Puolat eroittaa vain pohjassa olevasta numerosarjasta , ja niihin tuntuu olevan monenlaisia selityksiä. Itse olen mitannut puolan vastuksen pienjännite napojen väliltä. Olen saanut peruspuolan arvoksi noin 3,7 ohmia ja elektroniseen sopivan arvoksi 4,2. Puolissa on myös valmistus vuosi ja ennen 80-luvun puoltaväliä leimatut ovat sopimattomia elektroniseen sytytykseen.        12V EBZA puolan nr:8352.101/6 ja käjellinen 12V 8352.3/08 mekinnät löytyy puolan pohjasta.                                                                                                                                                             Trabantin alkuperäiset iskunvaimentimet ovat avattavia ja siten korjattavia. Sen voi täyttää uudella öljyllä (teleskooppiöljyä SAE10) . Sitä mahtuu 118millilitraa. Minulla ilmatessa sitä tuli yli ja piti lisätä. Kun sen saa ilmattua niin liian voi kaataa pois. Ensimmäiset korjasin käyttämällä moottoriöljyä SAE10/30 ja laitoin sitä niin paljon kuin mahtui. Yläpään ruuvattavassa kappaleessa on stefa joka voi olla huono. Siihen en vielä ole keksinyt hyvää korvaavaa stefaa. Stefat ovat yleensä pyörivälle akselille ja iskarissa akseli liikkuu ylös/alas. Stefan huuli on erimallinen eli lähinnä jokin muun iskarin stefa olisi hyvä. Stefan mitat ovat 12/22 mm. Korkeudessa on reilusti pelivaraa. Jos joku tietää sopivan stefan niin kerrotko.
 Kaikki oikeudet pidätetään 2021
Luotu Webnodella
Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita